Schoolgaande kinderen

De school, de klasgenootjes en de juf vormen een nieuwe leeromgeving voor je kind. Een eigen wereldje waar je, als ouder, niet meer alle invloed op hebt. Kinderen gaan meer samenspelen en gaan zich meer en meer meten aan vriendjes en vriendinnetjes. Welke plaats jou kind heeft in de klas hangt af van veel factoren, maar de motoriek is daarin een belangrijke. “Wat kan ik” bepaalt het zelfbeeld en is belangrijk voor het zelfvertrouwen. Kinderen op deze leeftijd zijn zich vaak heel bewust van wat ze wel en niet kunnen en of ze anders bewegen dan leeftijdsgenootjes. Dit kan sociaal-emotionele problemen geven, doordat ze onvoldoende aansluiting vinden of te weinig zelfvertrouwen hebben doordat het motorisch moeilijker voor ze is.

Ook kan het voorkomen dat er door snelle groei pijnklachten ontstaan. Of dat door het vele schermgebruik klachten ontstaan aan de rug en nek. Ook in deze fase van het opgroeien is het van essentieel belang om voldoende te blijven bewegen, aansluiting te vinden bij leeftijdsgenootjes en plezier te krijgen en te houden in bewegen. Kinderfysiotherapie kan ondersteuning bieden als dit niet helemaal lekker loopt.

Mogelijke indicaties voor kinderfysiotherapie zijn:

• Niet kunnen stilzitten of te beweeglijk
  • Onhandigheid en/of veel vallen
  • Moeite met de gymlessen of spelen op het schoolplein
  • Moeite met schrijven of een onleesbaar handschrift
  • Concentratieproblemen
  • Moeite met het contact maken met andere kinderen
  • Hoogsensitief
  • Verminderde lichamelijke conditie door een aandoening of behandeling van ziekte (bijvoorbeeld jeugdreuma, kanker, CF, SOLK)
  • Orthopedische problemen en scoliose
  • Neurologische aandoeningen en syndromen
  • Rugklachten
  • Groeipijn
  • Moeite met de prikkelverwerking

Bent je benieuwd of wij iets voor jou kind kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

button contact kinderfysiotherapie venray.fw

KIND & BEWEGING